Artikel

Hittade precis en artikel på nätet. När jag vann ungdomssm 2006, det var ganska kul att läsa! Här har ni det;
(och ja, bilden är läskig, haha)

SPORT:
Historien upprepar sig, ibland på det mest fascinerande sätt. Som för simmartjejen Rebecca Holst när det vankas finaler i ungdoms-SM, även kallat Sum-Sim.

BARA. I fjol somras vann Rebecca 400 meter frisim, den här sommaren vann hon 200 meter ryggsim. Olika distanser, skilda simsätt. Men samma ljuvliga guldyra¿

– Favorit i repris, kan jag säga. Inget går upp mot Sum-Sim, strålar Rebecca Holst.


Lite plussar hon ändå för årets seger, om man nu skall jämföra med fjolårets. Då vann hon förvisso smått sensationellt efter en närmast osannolik finish, men i försvagad konkurrens (ungdoms-OS pågick parallellt, de bästa var där). Den här gången var alla på plats – och Rebecca en ännu större outsider i medaljdiskussionen. Ja, om ens outsider.


 


Bäst när det gäller ¿ eller åtminstone när det gäller Sum-Sim (ungdoms-SM). Rebecca Holst har två raka guld där, båda på tvärs mot alla förhandstips. Senast handlade det om 200 meter rygg och en segertid på 2.25,11, hela tre sekunder under hennes tidigare personliga rekord. Foto: David Frederiksen
Alltså. Av sexton kvalificerade tjejer i 15–16-årsklassens 200 meter rygg hade Rebecca Holst fjortonde bästa anmälningstid. Eller den tredje sämsta, om man så vill.

 

– Mitt mål var att nå final, inte mer, säger hon.


Men?

–Det blev som det blev. Jag ”persade” med tre sekunder och vann med nästan två. Helt otroligt egentligen, två sekunder är ju rätt stor marginal.


Känslan just i segerögonblicket?

– Förvåning! Jag blev jätteförvånad – och jätteglad förstås.


Frisim eller ryggsim?

– Både och. Fast efter detta borde man kanske säga rygg¿


Hursomhelst är Rebecca Holst sporrad till fortsatt simsatsning. Träning varje dag utom söndag, styrketräning inklusive ett par gånger i veckan. Läger med likasinnade talanger under helgen som gick, nya utmaningar i sikte.

– Junior-EM 2007 är mitt närmaste stora mål, jag hoppas kunna kvalificera mig i ryggsimmet. Sen kommer det ju fler Sum-Sim, inomhus redan i höst. Ett tredje guld skulle smaka!

Rebecca Holst

Ålder: 15 år.
Bor: Bara.
Familj: Mamma Annette, pappa Michael, lillasyster Beatrice.
Skola: Spångholm, klass nio.
Sport: Simning.
Klubb: SK Triton i Staffanstorp.
Meriter: Svensk ungdomsmästare 2005 såväl som 2006.
Övrigt: Vid sommarens USM (Sum-Sim) i Stockholm fick SK Triton förutom ”guldkornet” Rebecca Holst ytterligare två medaljörer: Simon Nexbo med brons både på 100 och 200 meter fritt, Emilia Nordström med brons på 100 meter rygg. Totalt nådde Triton en nittondeplacering bland etthundra deltagande klubbar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0